6

Chinese Diplomacy in the
Multimedia Age

Aoyama Rumi

Introduction

Globalization brought about by the development of information commu-
nications technology is beginning to profoundly change traditional ways
of conducting diplomacy. Jonathan H. Spalter asserts that the development
of information technology has produced a new “digital diplomacy.”’

In China, globalization altered the vertically structured diplomatic
system, in which China’s external relations were unified under national
government control. With the country’s exposure to globalization, media-
tion between China and external powers began to involve multiple
channels of communication, especially in the 1990s. As it became easier
for ordinary Chinese to send information to the outside world, the
borders between domestic and international issues grew increasingly
ambiguous, and the Chinese government found it increasingly difficult
to monopolize information and manipulate public opinion, once a key
element of its diplomacy. In a multimedia age, characterized by unlimited,
multidirectional, and instantaneous transmission of information, the
Chinese government must formulate policies promptly, flexibly, and
efficiently while giving due consideration to the masses both within
and outside the country.

The Chinese government has responded by increasing the trans-
mission of information to the international community, following the

156

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 157

Chinese government

International
community

Figure 1. Traditional Chinese Diplomacy

examples of the United States and other technologically advanced
countries. It has also restricted the channels of communication between
the international community and the Chinese people, while attempting
to adhere to the existing framework for the formulation of diplomatic
policies inside the country. The result is a new style of diplomacy, called
“public diplomacy.” Since the mid-1990s, and in particular since 11
September 2001, many countries, including the United States and Great
Britain, have bolstered their public diplomacy by further developing
their pre-existing institutions. Although Chinas public diplomacy is
basically similar to the American and British versions, it has some
distinct features.

In China since the early 1990s there has been a growing trend
toward shaping public opinion in diplomatic relations as well as in
internal affairs.” The Chinese people have begun to dispatch information
privately. Through the Internet and other new media, they are influencing
the Chinese government’s diplomatic stance and the policies of other
countries toward China—a sort of “civilian diplomacy.”

The Chinese government tries to bolster the dispatch of information
to the outside world while maintaining communication barriers between
the inside and the outside. Reform in the Chinese mass media is there-
fore the key to China’s public diplomacy and civilian diplomacy. While
there have been several studies on the effect of Chinese media reforms
on democratization,? changes in Chinese public diplomacy and civil
diplomacy have arisen from reforms in the Chinese mass media.

In 1998 China launched a project to enable “every village to receive
at least Channel 1 of China Central TV (CCTV) and one channel of



158 Aoyama Rumi

Table 1. Use of Media as Sources of Information

Newspapers Radio Television Internet
Villages in southern 62.0% 35.9% 84.8% NA
Jiangsu Province
(multiple answers allowed)
Shanghai 25.0% 9.0% 58.0 % 8.0%

a provincial-level TV,” with the goal of raising radio and television
coverage to 91.5 percent and 92.5 percent respectively by 2000. Today
television is quite influential in China, particularly in the countryside,
where the illiteracy rate is high. Table 1 compares the findings of surveys
on the main sources of information for people in the rural districts of
the southern part of Jiangsu Province (including mainly Suzhou, Wuxi,
and Changzhou), where the illiteracy rate is relatively low, and in
Shanghai.* Newspapers and television are important sources of infor-
mation in both the countryside and the large cities, but television is by
far the most important source of information for a majority of people
at all income levels. This chapter treats television as the most important
form of mass media. It also considers the rise of the Internet and the
phenomenon known as “net nationalism.”

Bolstering the Dissemination of Information to the
Outside World

The expression “public diplomacy” was first used by Edmund Gullion
in 1965.> The former United States Information Agency defined the
term as follows: “Public diplomacy seeks to promote the national interest
and the national security of the United States through understanding,
informing, and influencing foreign publics and broadening dialogue
between American citizens and institutions and their counterparts
abroad.”®

It is evident from the definition that public diplomacy in the United
States has two dimensions: information furnishing activities (dissemi-
nation of information abroad and international broadcasting) and inter-
national educational and cultural exchange. However, only the United
States defines it this way. In Great Britain and other countries, public

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 159

diplomacy is understood in the sense of “understanding, informing, and
influencing foreign publics.”

In the aftermath of the Tiananmen Square incident in 1989, which
threatened to tarnish China’s image abroad, China earnestly embarked
upon efforts to bolster “foreign propaganda.” The government further
increased its efforts to disseminate information abroad by strengthening
its “foreign propaganda system,” especially after the end of the Cold War
in 1991.

Traditional Chinese Propaganda

In China, public opinion is controlled and guided through internal and
foreign propaganda. The word “propaganda” is often used in the same
sense as “publicity,” and it seldom has a negative connotation.

In 1928 the Communist Party of China (CPC) published its first
information bulletin for dissemination abroad. 7he Pioneer was a non-
periodical magazine for overseas Chinese, which publicized the party’s
opinions and positions and reported on criminal activities of the Japanese
Army in China. Subsequently, the CPC published the Voice of China
magazine in Shanghai in the 1930s and the China Digest in Hong Kong
in the late 1940s. Thus, even prior to the Second World War, the CPC
had a tradition of publicizing its opinions and positions. In the early
1940s, an English-language radio broadcasting station was opened in
Yanan.” The station, along with the periodicals and selective contacts
with foreign correspondents, constituted the CPC’s three traditional
means of foreign propaganda.

The People’s Republic of China inherited these three means of
publicity. Following the establishment of the country, foreign corres-
pondents were essentially banned, with a few exceptions from the Soviet
Union and Eastern Europe.® However, this policy began to change
around the time of the Geneva Convention of 1954, and under instruc-
tions from Zhou Enlai and Chen Yi that “China should take a more
positive attitude toward foreign correspondents willing to visit the
country.” In July 1955 Zhou Enlai instructed the Ministry of Foreign
Affairs to formulate a policy that would enable its information depart-
ment to handle foreign correspondents’ visits to China.” In November
1957, when West German reporters expressed a wish to visit China,
Chen Yi suggested that by allowing their visit, China would be able to
make use of the Western media, and Zhou Enlai concurred.'® Subse-
quently, Chinese leaders continued to allow visits that were of value to



160 Aoyama Rumi

Chinese policies and agendas and would result in reports that were
sympathetic to China and useful to its diplomatic operations.

The English-language magazine Peoples China was launched in
1950, and the Beijing Review in 1958. China Radio International started
broadcasting in the 1950s.

From Propaganda to Public Diplomacy

After the Cold War, China faced hostile international public opinion for
its human rights violations and was perceived as a threat to the inter-
national community. To pacify public opinion abroad, China revised
the format of its publicity. Public diplomacy was based on the premise
of supporting the leadership of the party. It had five objectives: (1) to
strongly publicize China’s assertions to the outside world, (2) to form
a desirable image of the state, (3) to issue rebuttals on distorted overseas
reports about China, (4) to improve the international environment
surrounding China, and (5) to exert influence on the policy decisions
of foreign countries.!!

In 2001 Zhao Qizheng, Minister of the State Council Information
Office and Director of the CPC Central Committee’s Foreign Propaganda
Office, said that Deng Xiaoping’s “Three Represents” were the guiding
principles for international publicity activities and that “we must from
now on have greater awareness of the need to provide better services,
study the needs of overseas audiences, provide them with large quantities
of information, help them understand China better, and make it possible
for them to make use of various opportunities available in China.”'? In
this sense, China made it clear that external publicity activities would
contribute to the country’s economic development, as well as build a
desirable image of the Chinese state in the minds of foreign audiences.

Thus, creating a desirable image of the state, publicizing China’s
opinions to the outside world, and promoting business activities both
within and outside China are the objectives of China’s public diplomacy.
Since the 16th National People’s Congress of the CPC, in 2002, the
policy of “peaceful rising” has represented the new image of China, and
efforts have been made to create a positive image of the Chinese state.
According to a study by Hongying Wang, the government built an image
of China as “a major power dedicated to collaboration with the inter-
national community and to the safeguarding of peace.”!?

The reorganization of the government offices responsible for guiding
external publicity began in the 1990s. In 1991 the Information Office

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 161

of the State Council was established, and in 1998 the Propaganda
Department of the CPC Central Committee was renamed the Publicity
Department. In 1984 the Ministry of Foreign Affairs established a
spokesperson system, with Qian Qishen as the first spokesperson. In
the latter half of the 1990s, other government offices followed the
ministry’s example and strengthened their foreign publicity activities
by establishing media departments. Consequently, China’s information
dissemination activities came under the authority of the CPC.

The government instructed that foreign publicity be reinforced
through the following means: (1) boosting external publicity through
the Internet, (2) increasing external cultural exchanges by unifying
exchanges and external publicity, (3) making the external cultural industry
more competitive and influential, thereby making cultural publicity
more attractive, (4) adopting a more positive attitude toward the foreign
media, (5) strengthening external publicity activities by studying supply
and demand in the global marketplace and promoting moves abroad
by Chinese media, and (6) making concerted efforts to publicize impor-
tant issues.

As a result, China’s public diplomacy in the post-Cold War era took
on the following three characteristics. It attached importance to both
external cultural exchanges and external publicity. Second, it focused on
sending information to the outside world according to the rules of
supply and demand. And third, it focused on selected issues, which
resulted in strengthening its ability to disseminate information abroad.
It placed special emphasis on issues that the international community
deemed important. For example, the Chinese government revised its
website on “China’s population and planned parenthood” and issued a
publication titled Chinas Population Today. The government actively
responded to interviews by foreign correspondents concerning planned
parenthood and made positive approaches to Chinese and foreign reporters
by sponsoring international conferences and press briefings. The
government also gathered foreign media reports on planned parenthood
in China and offered “corrections” to inaccurate foreign reports in the
China Daily.'*

The Mass Media as the Main Pillar of Information
Dissemination

The CPC and the government are trying to reinforce external publicity
activities through disclosure of operations and distribution of publications



162 Aoyama Rumi

to foreign audiences and the media. These efforts to structure the media
take on aspects different from the efforts to boost other external publicity
activities.

(1) Reforms of the Mass Media: Targeting the Global Market

Before the launch of its reform and open door policy, China adopted
“vertical information measures.”!”> In 1978 it began to reform the mass
media with the intent that newspapers and other forms of media be
organized as projects and managed as business enterprises (Shiye Danwei,
Qiye Guanli). Under this concept, a corporate management and adminis-
trative system was introduced; organizations were given increased discre-
tionary power in decisions such as page layouts, selection of advertisements,
and pricing; and they were forced to become financially self-supporting.
Although the basic characteristic of the media as a “mouthpiece of the
party” remained unchanged, the principle governing its management
had changed. Consequently, television stations were partly projects and
partly corporations.

In 1983 it was resolved that radio and television stations should
“expand their sources of revenue and improve their economic effective-
ness.”'® In the “Decision to Expedite the Development of Tertiary
Industries,” issued in June 1992, the media was classified as part of the
tertiary industry and required to practice “corporate management.”
Finally, at the Ninth National People’s Congress of the People’s Republic
of China, the government adopted a policy of gradually reducing its
provision of funds to these organizations to ultimately make them
financially independent.!” These reforms were based on the policy that
the media should be “managed as corporations, and operated in the
open market.”

As part of this effort, Shanghai Television ran commercials for the
first time in January 1979. Three months later, it had the first TV com-
mercial advertising a foreign product ever broadcast inside China. In
November 1979 the State Administration of Radio, Film and Television
(SARFT) approved Shanghai Television’s commercials on an ex post facto
basis. In January 1994 CCTV began to run TV commercials for 30
seconds during its 7—7:30 p.m. news program. In April it extended these
commercials from 30 seconds to one minute. Then, in 1995, it introduced
a “bidding” system for commercials to be run after the news program.

In this way, television and other media were transformed into a
mass media industry. In terms of tax payments, the media emerged as

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 163

Table 2. Advertising Revenue of the Chinese Mass Media (Unit: Billion yuan)

1983 1985 1987 1989 1991 1993 1995 1997 1999 2005 2006

Television  0.16 0.87 1.69 3.62 10.00 29.44 64.98 114.41 156.1 195 238.4
Newspapers 0.73 2.2 3.55 6.29 9.62 37.71 64.67 96.82 112.3 40 42
Magazines 0.11 0.28 0.45 0.85 0.99 1.84 3.82 5.27 89 46 5
Radio 0.18 0.26 0.47 0.74 1.41 349 7.37 10.57 12.5 4.2 4.3

Total for 1.18 3.61 6.16 11.50 22.02 72.48 140.84 227.07 289.8 262.8 310.8

media

Source: Compiled on the basis of data taken from CHINA.COM.CN http://www.china.org.cn

the fourth largest industry, outstripping the tobacco industry. Under
the “self-supporting accounting system,” the media earn approximately
70 percent of their revenue through advertising, amounting to approxi-
mately 29 billion yuan in 1999, with the figure increasing at the amazing
pace of 34.77 percent per year (see Table 2).

Having been forced into financial independence, the media groups
had to compete with one another, and the competition became over-
heated. Many TV stations were established after 1983, when the Depart-
ment of Radio, Film and Television of the State Council allowed the
establishment of TV stations at the city and prefecture levels in addi-
tion to the existing central and provincial levels. Following the establish-
ment of the first cable TV station in Shanghai in 1985, cable TV stations
began to operate throughout China. From 1994 to 2000, the number
of households with cable TV jumped from 1.64 million to 3.03 million,
and the number of hours of cable broadcasting per week jumped from
439 to 658.1%

As China’s entry into the World Trade Organization (WTO) neared,
the government moved toward creating an internationally competitive
mass media by establishing press groups. Following the establishment
of the Hangzhou Daily Press Group in early January 1996, 16 press
groups were established, each holding assets of more than several hundred
million yuan.

The TV industry was also reformed. After having gained qualifica-
tion to manage national assets in July 1997, Shanghai Television is in
the process of forming an audiovisual press group, which will encompass
radio stations under unified control.



164 Aoyama Rumi

In 1999 the government published Document Number 82, in
which the expression “China Media Group” first appeared, and embarked
on building “larger radio stations, TV stations, publicity activities and
a larger industry” by reorganizing the TV industry into three major cable
and terrestrial TV stations. In August and September 2001, the document
“Some Opinions of the Central Department of Radio and Television
Concerning Reforms of Press, Publication, Television, Radio, and Film,”
co-issued by the SARFT and the General Administration of Press and
Publication, made way for the establishment of large multimedia groups.

Under the existing “Regulation on the Management of Radio and
Television,” no TV or radio station is allowed to lease or sell broadcasting
time. No radio or TV station can be run by a foreign venture, Chinese
and foreign joint venture, or Chinese and foreign cooperative joint
venture. Furthermore, the “Procedures for the Implementation of the
Law concerning Joint Ventures Using Chinese and Foreign Investment”
explicitly specifies that the press, publishers, and radio, television, and
film industries are off-limits to foreign-invested companies. According
to the “Regulation on the Management of Radio and Television,” only
media organizations at the provincial or higher level have the right to
produce TV programs; other organizations and individuals are prohibited
from producing public broadcasting programs. Moreover, an application
must be approved to receive satellite TV programs.

China’s admission to the WTO in 2001 stipulated that within one
year after entering the organization, foreign companies would have the
right to own up to 30 percent of the stocks of Chinese firms that were
active in the Internet, television, radio, and similar businesses in Beijing,
Shanghai, and Guangzhou. In the second year, foreign companies would
be able to own up to 50 percent of the stocks anywhere in China.!® With
regard to foreign investment in the publishing business, the agreement
stipulated that import management rights would not be opened to
foreign investment. However, foreign companies would be allowed to
establish joint venture marketing companies in five special economic
zones and eight major cities, with coverage expanded to the provincial
capitals in the second year. During the third year, restrictions on area,
quantity, stocks and form would be abolished, and the importation of
up to 20 foreign films and marketing of visual software would be
allowed.

To mitigate the effects of the country’s participation in the WTO,
the Chinese government has announced that it will implement a series

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 165

of protective measures. It will further reorganize the media into a smaller
number of groups, strengthen market integration power, rearrange the
functions of organizations in charge of the mass media, reinforce their
management, and promote the use of networking and digitization.?°
However, the government’s efforts to implement these measures
face a number of obstacles, which include duplicate investment, shortage
of funds, and shortage or poor quality of technology and human
resources.”! At the first media forum in December 2002, Zhao Qizheng,
Minister of the State Council Information Office, emphasized four
problems afflicting the Chinese mass media and measures that had to
be taken to promote its development: (1) the circulation or number of
subscribers was small, (2) some operations were running deficits due to
shortages of managerial competence and operating funds, (3) there was
a need to accelerate the media’s movement toward the market economy
and to readjust its industrial structure, and (4) the media needed to be
encouraged to continue increasing exchanges with foreign media.??

(2) The Media’s Dilemma between Guiding Public Opinion and
Serving as the Government’s Mouthpiece and the Need to
Become More Competitive

While intense competition in the mass media in China gave rise to the
scandalous practice of “reporting news for fees,” it also increased discus-
sion about the function of the media and actually encouraged the media
to play the role of watchdog over the government, especially in relation
to public opinion.

For the media to survive competition in the open market, while
relying exclusively on advertising revenue, it must supply services well
adapted to the needs of consumers. In 1994 an opinion piece, “Who
is the God of Television?” criticized as unhealthy a situation in which
the top 2 percent of the population controlled the information for the
remaining 98 percent. The article initiated a lively discussion about the
need to create a more diversified media for the general public.

In the early 1990s, domestic propaganda shifted away from “propa-
ganda and education” toward “guiding public opinion.” In today’s infor-
mation age, in which it is impossible and impractical to strictly regulate
information, China has come to rely on domestic publicity to “channel
diversities of thoughts and opinions into correct and sound directions.”*?
However, the reporting of international news, which falls within the
sphere of external publicity, remains subject to strict controls. External



166 Aoyama Rumi

and internal forms of propaganda play different roles and are targeted
at different audiences, but the media is responsible for both. In reporting
important issues, unforeseen incidents, and sensitive issues, the media
must follow the unified guidance of the party’s local propaganda depart-
ments.>* When a TV station reports on certain events, such as the
Guogqing Jie (anniversary of the founding of the PRC), it must draw up
comprehensive, detailed plans for all programs related to that event.?’
In addition, there are government directives concerning publicity and
specific standards for reporting, and these directives provide instruc-
tions on engaging in publicity activities. For example, a directive issued
in 1991 said that reporting on developments in and abourt the Soviet
Union should be “accurate, careful, low-key, and moderate.”?°

In 1999 six publicity campaigns were carried out by the Central
Department of Radio and Television: (1) on the 20th anniversary of the
launching of the reform and open door policy, (2) on the 80th anniversary
of the May Fourth Movement of 1919 and on the bombing of the
Chinese Embassy in Belgrade, Yugoslavia, (3) a crackdown campaign on
Falun Dafa, an allegedly subversive organization, (4) a campaign about
the Guogqing Jie (National Day), (5) a campaign about the spirit guiding
the Fourth Plenary Session of the 15th Central Committee of the CPC,
and (6) a campaign to celebrate the reversion of Macao.?” The instruc-
tions to the media were often quite specific. For example, it was to
publicize the bombing incident in such a way as to “lift the morale of
the people, appeal to, instead of inciting, their feelings, properly guide
public opinion, and resolutely contribute to China’s diplomacy.” News
organizations were further instructed that “the publicity campaign should
last for a little more than one month, be divided into three stages” and
to report “in a systematic order, focusing on ‘feelings,” ‘reason,’” and
‘actions,’ respectively.”?8

The Chinese government has a finely tuned policy concerning
external publicity and reporting on issues related to international affairs.
Its mass media is required to emphasize the positive aspects of inter-
national affairs and to promote public morality in a positive way. Further-
more, it is expected to be in agreement with the scientific and cultural
temperament of the people and to uphold the political views of the
Chinese government. Slogans such as “democracy under centralized
guidance” and “reporting should be centered around the positive aspects
of things” are dictated by the idea that “stability should come before
all else.”

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 167

To ensure that the mass media does not deviate from the basic tone
of the government, it is allowed to report on international news only in
the way that those events are reported by China National Radio, China
Radio International, and China Central TV or as broadcast by the
central news of the Xinhua News Agency. The media is not allowed to
broadcast international news programs or special programs obtained
from foreign satellite TVs or other channels. Nor are stations allowed
to internally broadcast the Xinhua News Agency’s overseas broadcasting
programs.*’

The government and the CPC are trying to establish a nationwide
30-minute CCTYV daily news program from 7 to 7:30 p.m. Channel 1
in each locality is required to air this program intact and is not allowed
to disrupt the program or superimpose subtitles to report other infor-
mation or run commercials other than those on CCTV’s original news
program.>® Hotels and inns are required to receive CCTV Channel 1
as well as the local Channel 1. Hotels with a three-star or better rating
that fail to satisfy this condition are denied permits for satellite TV

Tﬂomﬂm.am.wH

(3) Strengthening the International Dissemination of Information

With the idea of improving the information dissemination capability
and international competitiveness of the media, the government in 2003
began to place special emphasis on the establishment of three systems:
one for supervising and coordinating activities to publicize China to the
outside world, one for disseminating news abroad, and a third for
coordinating news reporting that can promptly and efficiently deal with
unforeseen incidents.??

In February 2003 the new system proved effective in reporting
unforeseen incidents. Following the crash of the American space shuttle
Columbia on 1 February, CCTV ran a special newscast of the incident,
interrupting regular programming. The Chinese media also acted
promptly in reporting the serial bombings that occurred at Tsinghua
University and Beijing University. The bombings took place at 11:50
a.m. and 1:20 p.m. respectively, and the Xinhua News Agency aired
initial reports on the incidents at 1:27 and 2:44 p.m. The website
www.chinanews.com also quickly reported on the incidents and followed
up with news reports on the bombings, including on-the-spot broadcasts,
reports on the wounded, the government’s response, the causes of the
bombings, and the reaction of the public.



168 Aoyama Rumi

On 20 March 2003, the Iraq War began. In stark contrast to the
Chinese media’s total silence in the aftermath of 9/11, CCTV reported
around the clock. Each radio and TV station hosted a panel of specialists
to comment on the war’s progress. With the dramatic increase in the
quantity of reporting on international issues as well as improvement in
the speed of each broadcast, as many as 51.7 percent of the residents of
Shanghai were watching, listening to, or reading about the Iraq War for
60 minutes or more every day.>> This won CCTV an unprecedented
audience rating.

The reporting on the Iraq War was characterized by a tendency to
adopt a humanitarian perspective, without discussing the rights and
wrongs of the war. This form of reporting seems to reveal the Chinese
media’s intent to survive in the international market by presenting a
viewpoint that is different from those of other media.?* It should be
pointed out, however, that this posture does not facilitate the formation
of a public opinion that can be shared with other countries.

By contrast, in reporting incidents with the potential to damage
the country’s image abroad, such as the outbreak of SARS, China was
not as forthcoming. The first outbreak was in November 2002, but
objective reporting on the outbreak of the illness began to appear in
China only in April 2003. The April reports coincided with the dissi-
pation of false rumors about the illness and paved the way for society
to begin to regain stability.

After the experiences in reporting on the Tsinghua University and
Beijing University bombings, the Iraq War, and SARS, the method of
controlling public opinion had begun to change into one of “guiding
public opinion under information disclosure.”3>

(4) Increasing the Dissemination of Information Abroad

As a member of the WTO, China needs to relax regulations on foreign
media operating in China. When Shanghai TV began broadcasting
Sesame Street on 14 February 1998, it had the help of researchers from
Fudan University, who re-edited the program for Chinese children.3
Today, popular animated cartoon programs from Japan, such as Chibi-
maruko, are aired in their original forms.

A large number of foreign print media have moved into the
Chinese market, including ELLE, Newsweek, the Harvard Business
Review, and Forbes. Newsweek is published in China under the title
Newsweek Selecti.’”

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 169

The Chinese mass media have also begun joint ventures with foreign
media companies. In September 2001 Star Television was granted permis-
sion to operate a cable TV station in the Zhujiang area of Guangdong
Province. One of its channels targets young adults and is broadcast
24 hours a day in the Beijing dialect. It had 970,000 household sub-
scribers as of December 2002.38

Following Star TV, AOL Time Warner and China Entertainment
Television had a combined total of 600,000 subscribing households in
Guangdong Province as of December 2002, which was expected to
increase to 1.2 million households during 2003.%° Toward the end of
2002 Star TV concluded a contract with the Hunan Media Group, and
CCTV-9 (English-language program) is now broadcast via AOLs cable
network.

Since 1995 the American company Encore has been engaged in
joint production of an hour-long program that is broadcast by CCTV-
8. On 26 August 2001, Disney.com.cn began operations in China. On
19 November 2002 the British firm Person established CTV Media, a
joint venture with CCTV that now offers educational and telephone
shopping programs to 350 million homes through television and the
Internet. In 2002 CNN signed a contract with CCTV, enabling each
party to use the news programs of the other. Simultaneously, the two
companies launched a personnel exchange and training program. Finally,
Nickelodeon was being broadcast on CCTV to more than 130 TV
stations from 2004; it had a 10 percent audience share, which is a good
rating in China.

CCTYV has signed mutual broadcasting rights contracts with AOL,
the British company BskyB, and the French company Vivendi Universal.
Under the contracts, these foreign companies may broadcast to Chinese
hotels with a three-star rating or better. Exclusive hotels have a little
more than one million rooms at present and account for a small fraction
of the total number of hotels in China. However, as of January 2007,
a total of 31 television channels, including Bloomberg, Star TV, CNN,
HBO, and BBC World, had obtained the rights to broadcast to these
hotels.

Exchanges between Chinese and foreign media companies are
interactive by nature, and this has greatly enhanced the stature of
CCTV-9’s broadcasting capability abroad. In the United States, for
example, CCTV has nearly 700,000 subscribers, and its satellite
broadcasting has more than 500,000 subscribers.



170 Aoyama Rumi

China’s Civil Diplomacy
Maintaining the Barrier between the Inside and the Outside

While trying to bolster its international dissemination of information,
the Chinese government is also increasing its efforts to maintain the
barrier between the inside and outside of the country by imposing severe
restrictions on the Chinese media and keeping out information from

abroad.

(1) Control over the Reception of Foreign Programs

There have been changes in the Chinese government’s method of
controlling information. The government continues to believe that
undesirable news should be “withheld, delayed or be made only briefly.”
It has adopted a system of approvals and licenses to control information
from abroad as well as broadcasting within the country, under which it
“would regulate, but not cut off the flow of information, and open up,
but not give the media a free hand.”

Every year, an overall plan and quantitative quotas for domestic
broadcasting of foreign programs are determined. Channel 1 is prohibited
from re-broadcasting foreign programs, and other channels are prohibited
from doing so during prime time, from 6 to 10 p.m.“°

Programs produced abroad (Hong Kong, Macao, and Taiwan) are
not to be broadcast in excess of one-third of the weekly total broadcast
time of any radio or TV station, and no station may broadcast foreign
dramas or movies “in excess of 25 percent of its daily broadcasting time,
and should not do so during prime time in excess of 15 percent of
its daily broadcasting time.”#! In addition, each TV station is required
to keep the broadcast time for foreign-produced cartoons at less than
40 percent of broadcast time for all cartoon programs.*?

The government has also tightened regulations on the broadcasting
of its own programs. The 1997 “Regulation on the Administration of
Radio and Television™ stipulates that each station broadcast the pro-
grams of CCTV-1 and Radio Beijing. The 1997 “Notification concerning
Further Reinforcement of the Administration of Advertising Publicity
on Radio and Television” sets time and fee limits on commercials and
prohibits commercials that are deemed inappropriate or threaten the
unity, stability, honor, and national interests of the state.

In the early 1990s a number of live broadcast programs made their
debuts. In April 1994 a “Forum on Live Broadcasts” was held to discuss
the question of how to manage live programs. Participants concluded

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 171

that it was imperative to reinforce the “system of supervisory monitoring”
of live broadcast programs and to require that responsible individuals
be present at each live broadcast. The forum also concluded that in
sensitive times, live programs should be recorded in advance.®? In 1999
“Tentative Administrative Methods concerning Mass Participation in
Live Radio and TV Programs” stipulated that live programs could be
broadcast only with the consent of the station manager as well as the
relevant media departments. Furthermore, broadcast delays and measures
to monitor callers were required to always be available, and the individual
in charge of the station producing the live program would be held
responsible for the program.#

In 1999 the government intensified its supervision of CCTV-8 in
concert with strict supervision of provincial-level TV stations that were
broadcasting satellite TV programs. In 2000 it began recording and
supervising the Central People’s Radio station and CCTV on a priority
basis.*> In 2002 the government established “watching” and “listening”
organizations to ensure that the stations were not broadcasting pro-
grams whose contents ran counter to positions of the Chinese govern-
ment and reiterated that the media’s role was to guide public opinion.
The monitoring and supervisory organizations were required to submit
monthly reports.4®

At present, the establishment of radio and TV stations is allowed
at the prefecture or higher level. Stations cannot be established by indi-
viduals, foreign companies, joint ventures between Chinese and foreign
companies, or cooperative joint ventures between Chinese and foreign
companies.?” Individual firms, organizations, and schools planning to
establish radio and/or TV stations must be approved by provincial
authorities and are prohibited from broadcasting foreign programs or
inserting commercials in these programs.“®

Despite these restrictions, TV and cable TV stations broadcast
foreign programs without official permission.”” Moreover, there are
limits to official measures to prevent the inflow of information from
abroad. At present, receiving foreign programs broadcast via satellite is
approved on a licensing basis, but in reality it is easy to watch foreign
programs by installing a satellite dish.

(2) Eliminating Foreign Influence on Programs Produced within China

Another way to maintain the barrier between the inside and outside is
to regulate the participation of foreign companies. China has a strict
system for granting permits and licenses to foreigners who wish to



172 Aoyama Rumi

participate in the production and broadcasting of programs and movies.
Foreigners are not allowed to be anchorpersons or to act as commentators
on news and special news programs. When it becomes necessary for a
foreigner to appear on a TV program other than a news program,
approval must be obtained from SARFT.>

Control over the Mass Media and Chinese Public Opinion in
Foreign Affairs

Unlike domestic news reporting, which is being deregulated, international
news reporting is still tightly regulated. Thus, various organizations,
including the media, have been asked to contribute to strengthening
China’s voice in the formation of international public opinion. However,
the news reporting activities of the Chinese media, in the face of this
dilemma, have had the effect of stirring up Chinese nationalism. Following
the bombing of the Chinese Embassy in Belgrade in May 1999, the
Chinese media competed for greater news coverage, which led to an
upsurge in anti-American nationalism, indicating problems inherent in
the Chinese media.

A survey of the reporting activities of the Peoples Daily, Nanfang
Daily, and Xinmin Evening News between September 2001 and April
2002 found that the number of articles commenting on the foreign
policy, economy, and culture of the United States remained stable on the
whole, and their comments tended to be rather unbiased.’!

In stark contrast, in the immediate aftermath of the bombing, there
were many newspaper articles and much TV news coverage about the
incident. A popular program on CCTV called Focus (Jiaodian Fangtan)
reported on the bombing every day for three weeks.”? Focus was launched
on 1 April 1994 to report primarily on political and social issues within
China and has a high audience rating. High-level Chinese leaders, such
as Li Peng and Zhu Rongji, watch the program almost every day. When
Zhu Rongji visited CCTV in 1998, he praised it for being the mouthpiece
of the government, mirror of the party, and pioneer of the reform.>

The Nanfang Daily, a city paper that had a circulation of 500,000
and advertising revenue of 200 million yuan in 2000, published 12 pages
in three days on the bombing incident,’* and the Beijing Youth Daily
ran a total of 179 articles on or related to the United States. The contents
of these articles were primarily interviews with families and friends of
the victims, often accompanied by graphic photographs. There were
virtually no articles reporting on possible diplomatic solutions between
China and the United States.

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 173

The Chinese mass media, which is required to be the “mouthpiece
of the government,” cannot discuss external policy prior to announcements
made by the Xinhua News Agency, yet the media groups must compete
with one another for larger circulations and better audience ratings.
Thus, in this case, they competed by presenting “new” and “different”
stories about the victims and their families and from the scene of the
bombing. This had the natural effect of inflaming anti-U.S. sentiment.

In dealing with the mass media, China follows a policy that places
political reporting under strict, microscopic control, while exercising
macroscopic control with regard to the development of the mass media
as an industry. He Zhou characterizes the present state of this policy as
a tug-of-war between the economic and political elements.”>

The bottom line for the Chinese government is to tolerate the exis-
tence of a financially independent media but not allow it to interfere
with propaganda. However, in the final analysis, not only does this
policy stir up nationalistic sentiments, it renders China’s public diplo-
macy less effective. As noted above, news organizations are increasing the
international dissemination of news by producing programs for external
publicity and by promoting them in foreign countries. A reporter from
CCTV-9 points out, however, that China’s external publicity activities
have little influence abroad.’® CCTV’s English language channel has
attracted 14 million household users abroad, but a survey by CCTV
found that 90 percent of its viewers live in China, and more than
80 percent watch the channel for the purpose of learning English.%”
CCTV-9 has started to broadcast to different parts of the world but
is still weak in terms of audience rating and local news coverage.’® It
is forbidden from running commercials abroad, thereby forgoing any
potential revenue. Given the strict regulations on the mass media, inter-
national broadcasting programs also tend to be stiff and formal and
generally based around news or coverage of meetings and conferences.
Many academics have pointed out that the strict regulations imposed on
international programs are impediments to improving China’s external
publicity activities, further limiting the Chinese mass media’s ability to
be competitive.”’

The Internet
(1) Bulletin Board Systems (BBSs)

The “BBS Forum for Adamantly Protesting the Outrage Committed by
NATO” was launched after the bombing of the Chinese Embassy in



174 Aoyama Rumi

Belgrade. It was the first decisive test of the Chinese government’s policy
to guide public opinion with the use of the Internet. Within one month
of its establishment it had 90,000 posts, and on 19 June 1999 it was
renamed the Strong China Forum (Qiangguo Luntan). In early August
full-time moderators were appointed, and in September an eight-member
panel was formed. The BBS is accessible daily from 8 a.m. to midnight
and has grown to encompass 15 forums, including one on Japan-China
relations. When an issue sensitive to China erupts, BBS usage increases
dramatically. On 18 March 2000, the day of the Taiwanese presidential
election, it had as many as 230,000 visitors, and 5,680 posts were made.
On 20 May 2000, the day of the inauguration speech by President Chen
Shui-bian, 7,888 new posts were made on the BBS, and there were more
than 300,000 hits.®

Through its operation of the Strong China Forum, the government
has learned how to guide public opinion concerning BBSs. The main
task of the administrators is to delete extreme opinions, although it is
considered wise “not to delete entries which do not have to be deleted.”
Consequently, BBSs and chat rooms are regulated relatively leniently,
and those who anonymously express anti-government views are persuaded
to use online chat rooms.®!

In chat rooms run by the People’s Daily Online and other networks,
experts on international relations under the relatively strong influence
of the government hold periodic discussions on international affairs with
Internet users. Those experts include researchers affiliated with the
China Institute of International Studies (a subsidiary research institute
of the Ministry of International Affairs) and the China Institute of
Contemporary International Relations (a subsidiary research institute of
the Council of State), as well as retired ambassadors.

(2) Internet Nationalism

According to statistics released by the China Internet Network Information
Center (CNNIC), there were 33.7 million Internet users in China in
2002. The China Youth Daily (4 November 2001) predicted that by
2005 there would be 200 million Internet users, and that in the coming
10 to 20 years the Internet, as the fourth form of mass media, would
grow more influential than newspapers, radio, and television.

The Internet is an arena for the formation of public opinion con-
cerning international affairs. Academic specialists on foreign diplomacy
have long been divided into two groups: hard-liners and those who argue

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 175

Changes in Internet Users in China

160
140
120
100
80
60
40
20
04

Number of users (million persons)

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Figure 2. Changes in Internet Users in China

for a conciliatory policy. It is undeniable that debate between the two
groups has been strongly restricted by the government’s influence over
television, newspapers, and academic journals. However, dissenting
opinions are often expressed on the Internet. This phenomenon is a
manifestation of “Internet nationalism.”

As illustrated in Figure 2, the number of Internet users in China
has grown year after year. According to CNNIC's statistics at the begin-
ning of 2004, the number of Internet users exceeded 78.5 million, the
second-largest number in the world. According to CNNIC'’s statistics
released in June 2003, 80 percent of users in China are 35 years of age
or younger. Students at professional schools, and junior and senior high
schools account for 83.5 percent of users.

The radical manifestation of nationalist sentiment on the Internet
represents the opinions of only a small portion of young people. None-
theless, their opinions are increasingly influential. They have influenced
the Chinese government’s attitude toward foreign affairs and constitute
a driving force behind public opinion.

In dealing with the Internet, the Chinese government is pursuing
a policy of leniency, but it is also guiding public opinion on the Internet
and will soon introduce an Internet police force. These measures will
detract from the healthy formation of public opinion on international
affairs.



176 Aoyama Rumi

The Internet requires the mutual trust of all users. Because of this
“trust,” ill-founded anti-American public opinion may infect BBSs or
chat rooms. Negative opinions could spread and mushroom, forming a
strong hard-line policy toward the outside world. The Luo Gang incident
of 2003 is symbolic of this sort of rampant nationalism. In this incident,
a Chinese caller pretending to be a Japanese student spoke negatively of
Chinese people. Originating in Hunan Province, the story spread quickly
throughout China thanks to the speed of the Internet.

(3) Participation by Non-government Actors in Diplomacy through
the Internet

The Chinese masses have begun to take part in diplomacy via the
Internet. A typical example was a recent “incident” in which a group of
Chinese people from the mainland attempted to land on the Senkaku
(Diaoyutai) Islands. On 4 April 2003, Feng Jinhua, who had gained
fame for spraying red paint on a statue at the Yasukuni Shrine in Japan,
first spoke about plans to land on the islands together with Li Nan and
Yin Dongming. The plan was postponed due to the outbreak of SARS,
but upon learning that a group of Japanese had landed on the islands
in May, Feng and his group hurriedly decided to carry out the plan on
20 June. They had used the Internet to raise 92,000 yuan and recruit
volunteers, receiving more than 80 applicants.®? This attempt—publicity,
fund raising, and recruiting volunteers—was all accomplished on the
Internet and drew much attention from both within and without China
as an epoch-making attempt by ordinary Chinese people to take an
active part in diplomacy.

Conclusion

Since the early 1990s, China has been trying to improve its public
diplomacy image. When faced with hostile international public opinion,
it increased its external publicity activities. The government’s efforts to
improve the country’s image abroad appear to center around creating an
image of China as a “country committed to international cooperation”
and a “major power” on a “peaceful ascension.” TV stations are making
an effort to expand activities abroad. They have committed to reporting
on domestic situations in China, as well as avoiding negative views about
China. However, it will be some time before the Chinese mass media,
with its lack of competitiveness, attracts large audiences abroad.

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 177

Chinese public diplomacy has the following characteristics: (1) its
infrastructure for public diplomacy, or the hardware, including the
media and institutional setups, is very well developed to the extent of
comparing favorably with that of any other country; (2) it is a government
undertaking for the supply of information, which places emphasis
primarily on the dissemination of economic rather than educational and
cultural information; (3) it is primarily oriented toward eliminating
negative images of China but not so much toward the “proactive
dissemination of information”; and (4) it will be some time before China
manages to accomplish its objective and become a “soft power,” and it
will be difficult for China to resolve the digital divide existing between
English and Chinese Internet sites.

While trying to disseminate information about China internationally
by exploiting multimedia, the government is also trying to maintain the
barriers between the inside and the outside of the country. In order to
prevent the dissemination of unauthorized information through tele-
vision and the Internet, it has established laws to restrict the flow of
information from abroad. The government has also restricted the acti-
vities of foreign-invested media organizations within China. However,
these efforts to maintain barriers to the inflow of information have not
been completely successful.

Meanwhile, efforts to improve China’s public diplomacy have been
undertaken by government and media organizations at various levels.
The Chinese mass media, including newspapers and TV stations, is faced
with the need to earn profits and remain economically viable while
simultaneously functioning as the “mouthpiece of the party.” In its
efforts to overcome this dilemma, the media organizations have ultimately
opted to compete with one another, reporting sensational stories and
inciting nationalistic public opinion. With this sort of public opinion,
China’s civil diplomacy has begun to take root, even though its influence
remains limited. The growth of civil diplomacy is likely to be greatly
influenced by the restrictions imposed on the Chinese media.

Globalization, characterized by the rapid development of information
technology, has exerted a far-reaching influence on China’s foreign diplo-
macy. China’s public diplomacy and civil diplomacy are taking on
features peculiar to China. This is reflected in the tense relationship
between the Chinese mass media, which is now in the process of
breaking out of the mold peculiar to “totalitarianism,” and the Chinese
government. China’s diplomacy has begun to change, moving away from



178

the

Aoyama Rumi

days of unilateral and vertical propaganda and entering a new era

of public diplomacy.

Notes

1

10

Jonathan H. Spalter, “Toward a New Digital Diplomacy: Information
Technology and U.S. Foreign Policy in the 21st Century,” http://www.
cisp.org/imp/may99/0599moran.htm.

On China’s public opinion concerning Japan, see Rumi Aoyama, “Futatsu
no Kilkan de Keiseisareru Chiigoku no Tainichi Yoron” (China’s Public
Opinion Concerning Japan Being Formulated in Two Spaces), in Kokusai
Mondai, Japan Institute of International Affairs, No. 527, February 2004,
pp. 47-61.

See Tang Liang, Henbésuru Chiigoku Seiji: Zeishin Rosen to Minshuka
(Transformation of Politics and Society in the Post-Mao China), University
of Tokyo Press, 2001.

The sources of the data in table 1 are as follows: Fang Xiaohong, Dazhong
Chuanmei yu Nongcun (Public Media and Agricultural Villages), China
Press, 2002, p. 16; Li Liangrong, “Yao zai Feidian de Xinwen Chuanbo
Jiaoxu zhong Jinxing Xinwen Baodao Zhidu de Chuangxin” (Reforming
the Media System through the Lessons of SARS/SARS), http://chinese.
mediachina.net/, 23 May 2003.

U.S. Department of State, Dictionary of International Relations Terms, 1987,
p- 85.

Cited in Kaneko Masafumi, “Paburikku Dipuromashi: Sono Rekishi o
Yakuwari” (Public Diplomacy: Its History and Roles), http://www.mskj.or.jp/
getsurei/kanekom0008.html, 24 January 2004.

On the CPC’s foreign propaganda prior to the founding of the People’s
Republic of China, see Wang Xiaolan and Dai Jianbing, “Zhongguo
Gongchandang Kangzhan Shiqi Duiwai Xinwen Xunchuan Yanjiu” (Studies
on China’s Foreign Propaganda Activities during the Period of the War
against Japan), in Zhongguo Dangshi Yanjiu (Studies on the History of the
Chinese Communist Party), No. 94, July 2003, Zhongguo Dangshi Yanjiu
Zazhishe, pp. 57-63.

Liu Fenzhi, “Zhouzongli Qinzi Kaipi rang Shijie Liaojie Zhongguo de Meiti
Qudao” (Premier Zhou Enlai Himself Developed a Path for China to Be
Understood Internationally), Waijiao Xueyan Xuebao (Journal of China
Foreign Affairs University), 4th quarter 2002, p. 34.

Ibid., p. 34.

Ibid., p. 34.

Zhan Kun, “Luelun Duiwai Xuanchuan de Jiu Da Guanxi” (Discussing
Nine Relationships in Foreign Propaganda), in Zhongyang Duiwai

Bt

12
13

18

20

21

22

23

24

25

26

27
28

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 179

Xunchuan Bangongshi (CPC’s Central Propaganda Office) ed., Duiwai
Xunchuan Gongzuo Lunwen Ji (Collection of Papers on Foreign Propaganda),
Wuzhou Media Press, 1998, p. 73.

Peoples Daily, 15 October 2001 and 30 January 2002.

Hongying Wang, “National Image Building and Chinese Foreign Policy,”
China: An International Journal, Vol. 1, March 2003, p. 52.

“Overall Discussion of Foreign Propaganda Activities in FY2001 on Planned
Childbirth,” htep://www.sfpc.gov.cn/cn/news20030110_2htm, 23 July
2003.

Lin Xiaoguang, Gendai Chligoku no Masu Mededia: Kindaika to Minshuka
no Kiro (The Mass Media in Contemporary China: A Crossroads between
Modernization and Democratization), Sophia, 1996, p. 162.

Qian Wei, Politics, Market and the Télevision System—Study on Changes in
China’s Télevision System, Henan People’s Press, 2002, p. 65.

Zhao Kai and Zhao Feiluo, 7he Market Economy and Control of Radio and
Television, Fudan University Press, 2002, p. 306.

Statistical Materials on the Economic and Social Development of Shanghai
City, China Statistics Press, 2001, p. 343.

Zhongguo Dianshi Hongpishu 2001 (China Television Red Book 2001),
Lijiang Press, 2002, pp. 37-8.

“Jiji Zhudao Chenru Chuangxin Jiada Lidu Wenbu Tuijin” (Lure Aggressively,
Deepen Development, and Promote Steadily), http://www.people.com.cn/
GB/shizheng/19/20020115/648902.html, 2 March 2003.

Zhongguo Dianshi Hongpishu 2001, p. 41.

Zhao Qizheng, “Zhongguo Meiti Chanye” (China’s Media Industry), Jiefang
Daily, 7 December 2002.

Li Genchen, Zhongguo Gongchandang Baike Quanshu (Unabridged
Encyclopedia of the Chinese Communist Party), Sichuan Press, 2001.
See notification issued by the Publicity Department of the CPC Central
Committee and SARFT, Guanyu Jiagiang Shengji Dianshitai Shangxing
Jiemu Pingdao Gongzuo de Tongzhi (Notification strengthening regulation
of satellite broadcasts by provincial level television stations), 30 January
2000.

Qian Wei, Politics, Market and the Télevision System—Study on Changes in
Chinas Television System, Henan People’s Press, 2002, p. 104.

Publicity Department of the CPC Central Committee and Central State
Archive eds., Zhongguo Gongchandang Gongzuo Wenxian Hunbian 1957—
1992 (Selected Literature on Propaganda Activities of the Chinese Com-
munist Party, 1957-1992), Xuexi Press, 1996, p. 1094.

Ibid., p. 103.

Ibid., p. 104.



180

29

30

31

32

33

34

35

36

38

39
40

41

42

Aoyama Rumi

Notification issued by SARFT, Guanyu Jiagiang Guangbo Diantai,
Dianshitai, Youxian Dianshitai Bochu Guanli de Tongzhi (Notification
regarding the regulation of radio, television, and cable television broadcasts),
20 June 1996.

Notification issued by SARFT, Guanyu Zhizhi Bufen Difang Dianshitai
Qiehuan Zhongyang Dianshitai Guanggao de Tongzhi (Restraints on some
local television stations replacing CCTV commercials), 23 September 1996.
Notifications issued by SARFT, Guanyu Bingguan Fandian Bixu Wanzheng
Zhuanbo Guonei youguan Diantai, Dianshitai Jiemu de Tongzhi (Hotels
must fully receive domestic radio and television programs) and Bingguan
Fandian Pingdao Dianbo Guanli Zanxing Banfa (Several provisional methods
for regulation of media reception by hotels), 28 May 2001.
“ZuohaoWaixuan Gongzuo Yingzao Youli Guoji Yulun Huanjing” (Carrying
out Better Foreign Propaganda Activities to Create Advantageous Inter-
national Public Opinion), in People’s Daily, http://www.people.com.cn/GB/
mENrnnm\_m\Noow.o~HOBOmmmw.rna_. 1 March 2003.

Liangrong, “Reforming the media system through the lessons of SARS/
SARS.”

“Xin Shiji Rube Baozhuang Zhongguo Duiwai Xuanchuan Youdai Gaibian”
(How to Wrap China in the New Century: Needed Reforms of Foreign
Propaganda Activities), /nternational Pioneer Weekly, 4 August 2003.

Li Chun “Yindao Shilun de Fangshi Xuyao Gaibian” (Methods for Leading
Public Opinion Must Be Changed, http://www.mediachina.net, 23 May
2003.

Lily Teng, “Shanghai TV Knows How to Get to Zhima Jie,” Asian Wall
Street Journal, 11 April 1997, p. 11.

Wu Juan, “Mei San Da Zazhi Andu Chencang Jin Neidi” (America’s Three
Major Magazines Quietly Move into the Chinese Interior), http://www.
cddc.net/shownews.asp?newsid=4069, 2 March 2003.

“Xinwen Jituan Liu Xiangcheng: Zhongguo Meiti Xu JIngguo Chongzu Dadao
Guimo” (Liu Xiangcheng speaks: Reorganizing China’s Media), China
Business Post, 7 December 2002.

Zhao Qizheng, “China’s Media Industry,” Jiefang Daily, 7 December 2000.
Notification issued by SARFT, Guanyu Jiagiang Difang Dianshitai Chongbo
Jingwai Dishiju de Tongzhi (Strengthening of regulations over local tele-
vision stations re-broadcasting foreign TV dramas), 2 August 1999.
Notification issued by SARFT, Guanyu Yinjin Bochu Jingwai Dianshi
Jiemu de Guanli Guiding (Setting of regulations on the importation and
broadcasting of foreign TV dramas), 3 February 1999.

Notification issued by SARFT, Guanyu Jiaqiang Donghuapian Yinjin he
Bofang Guanli de Tongzhi (Strengthening of regulations on the importation
and broadcasting of cartoons), 20 March 2000.

43

44

45

46

47

48

49
50

51

52

53

54

55

56

57
58

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age 181

Notification issued by SARFT, Transcript, Proceedings of Forum on Hotlines
and Live Broadcasting, 15 May 1999.

Notification issued by SARFT, Qunzhong Canyu de Guangbo Dianshi Zhibo
Jiemu Guanli Zhanxing Banfa (Provisional method of regulation for live
programs on radio and television where the masses can participate directly),
2 December 1999.

Notification issued by SARFT, Guanyu Kaizhan Guangbo Dianshi Jiemu
Jianting Jiankan Gongzuo de Yijian (Opinions on the development of methods
of surveillance over radio and television programs), 30 March 1999.
Notification issued by SARFT, Guanyu Xunsu Jianli Jianquan Guangbo
Dianshi Xuanchuan Jiandu Guanli Jizhi de Tongzhi (Rapidly creating a
regulatory system to strengthen the surveillance system over radio and
television programs), 14 October 2002.

Decided by China’s “Ordinance on radio and television,” Decree No. 228
of the State Council.

Notification issued by SARFT, Guanyu Jiagiang Youxian Dianshizhan Guanli
de Tongzhi (Notification on the strengthening of regulations over cable
television stations), 11 October 2002.

Decided by China’s “Ordinance on radio and television.”

Notification issued by SARFT, Guanyu Waiguoren Canjia Guangbo Yingshi
Jiemu Zhizuo Huodong Guanli Guiding (Notification on the participation
of foreigners in radio and television movie production), 21 May 1999.
“Perspectives toward the United States in Selected Newspapers of the People’s
Republic of China,” US—China Commission, 30 May 2002. http://
www.uscc.gov/index.html, 15 January 2003.

Alex Chan, “From Propaganda to Hegemony: Jiaodian Fangtan and China’s
Media Policy,” Journal of Contemporary China, Vol. 11, No. 30, 2002,
p. 43.

Yokozawa Yasuo ed., Chigoku Hodé to Genron no Jiyi: Shinkasha Kbékyi:
Kisha Dai Huang ni Kiku (The Chinese Press and the Freedom of Press:
An Interview with Dai Huang, a Veteran Reporter of the Xinhua News
Agency), Fukuoka: Chugoku Shoten, 2003.

Sun Yanjun, “The newspaper industry in China,” China Sanxia Press,
2002, p. 47.

He Zhou, “From the Mouth of the Party to Ventures to Create Public
Opinion: Changes in the Chinese Communist Party’s Newspapers,” in
New Ideas on Chinese Media, Pacific Press, 1998, p. 70.

Qian Wei, Politics, Market and the Television System—Study on Changes in
China’s Television System, Henan People’s Press, 2002, pp. 183—4.

Ibid.

“Zhongguo Meiti: Fazhan Qianli Juda de Chanye” (The Enormous Latent
Power of the Chinese Media Industry), Jiefang Daily, 4 August 2003.



182

59

60
61

62

Aoyama Rumi

Li Lan and Zhang Qunli, Zhongguo Dianshi Qianyan: Guanyu Linan yu
Yunzuo de Duibua (Frontlines of Chinese Television: A Dialogue on
Philosophy and Practice), Xinhua Press, 2002, p. 225.
http://five.people.com.cn/bike/viewnews1.btml?id=63

Xie Haiguang, Hulianwang yu Sixiang Zhengzhi Gongzuo anli (Case studies
on the Internet and propaganda activities with ideology), Fudan University
Press, 2002, pp. 223—4.

International Pioneer Weekly, 26 June 2003.

7

Non-traditional Security
Cooperation for Regionalism in
Northeast Asia

Akaba Tsuneo

This brief analysis is based on the assumption that the formation of
regionalism in Northeast Asia requires confidence building at multiple
levels. The central argument is that multilateral cooperation on non-
traditional security issues will contribute to the building of mutual
confidence among nations. “Northeast Asia” includes China, Japan,
North and South Korea, Mongolia, and Russia.

The paper discusses regionalism and non-traditional security and
then identifies the main factors preventing the development of multi-
lateral cooperation in both traditional and non-traditional security through
comparison with more developed regionalism in other areas of the
world, such as among the EU countries, in the NAFTA region, and
among the ASEAN countries. The discussion then moves to a brief look
at the major non-traditional security issues in Northeast Asia.

“Regionalism” Defined

According to Gilbert Rozman, “regionalism” has the following five
dimensions:

This paper is based on the author’s talk at Waseda University, Tokyo on
November 27, 2003.

183



